factori biologici ai tulburarii obsesiv compulsive

Tehnologiile moderne de imagistica cerebrala au facut posibila studierea activitatii cerebrale la persoanele cu tulburare obsesiv compulsiva si au evidentiat anumite zone care nu functioneaza adecvat:  cortexul orbitofrontal, nucleul caudat si girusul cingular.

Iata rolul acestor regiuni si modul in care proasta functionare a acestora este implicata in tulburarea obsesiv compulsiva :

Nucleul caudat  este parte a ganglionilor bazali si unul din rolurile sale este acela de a filtra gandurile redundante.  Astfel, informatiile senzoriale sunt filtrate aici si in mod normal informatia care nu e necesara (ganduri, imagini) este lasata de o parte. La persoanele cu TOC nucleul caudat nu este un filtru sificient de bun,  lasand sa treaca gandurile si imaginile bizare .

Cortexul orbitofrantal  este zona unde se combina emotiile cu gandurile.  Aceasta functioneaza ca un circuit de detectare a erorilor si  ne spune cand ceva nu e bine  si ce sa evitam. Acest  sistem de alarma  la persoanele cu TOC  este supractivat tot timpul si determina sentimentul cronic ca ceva nu este in regula, ca exista un pericol.

Cortexul cingular este  zona implicata in comutarea atentiei de la un gand la altul sau de la un comportament la altul. Cand este supraactivat ramanem blocati in anumite compotamente si ganduri. Cortexul cingular este implicat si in sistemul de semnalizare a pericolului. Astfel, este acea parte care iti spune ca ceva rau se va intampla daca nu faci anumite comportamente (compulsiile).

Iata ce se intampla in aceste zone cand apar simptomele TOC:

Talamusul te face supervigilent legat de tot ce se intampla in jurul tau. Nucleul caudat  nu filtreaza adecvat gandurile si le lasa sa intre pe cele intruzive.Cortexul orbitofrontal combina gandurile si emotiile si iti spune: ceva nu e bine aici!  ai grija! Asigura-te! Iar cortexul cingular iti spune sa faci compulsii sa scazi nivelul de anxietate pe care creierul ti le-a semnalizat!(Schwartz, 2009)

Terapia comportamantala, alaturi de medicatie dar si singura poate determina o functionare mai buna a acestor zone ale creierului. Studii facute la  UCLA au aratat ca in urma interventiei comportamentale  functionarea nucleului caudat (care este de fapt sursa primara a problemelor TOC ) este imbunatatita devenind un filtru mult mai bun pentru gandurile nedorite.

Schimband comportamentul (adica renuntand la compulsie) schimbi de fapt modul in care functioneaza creierul.  Cu alte cuvine in aceasta problema nu ceea ce simti conteaza, ci ce faci!

Daca schimbi raspunsul comportamental la mesajele false date de unii centrii din creier, care nu functioneaza bine, vei schimba acele circuite din creier care determina TOC. Cand nucleul caudat nu lucreaza adecvat, gandul ruleaza continuu ca intr-o bucla. Gandul vine, se blocheaza si te face sa repeti compulsia pentru a scadea anxietatea data de gand.

In terapia cognitiv comportamentala  pacientii invata ce se intampla in creierul lor astfel incat sa foloseasca partea de cortex  pentru a opri comportamentele inadecvate. Pentru ca functionarea automata a trasmisiei nu este adecvata ei trebuie sa foloseasca cortexul pentru a trece la o sarcina adecvata. Schimbarea constienta a comportamentului  determina schimbarea metabolismului la nivelul  nucleului caudat si la nivelul girusului cingular, acea parte din cortex care este responsabila cu sentimentul ca ceva rau se va intampla daca nu faci compulsia! (Schwartz, 2009)

Scwartz si colegii de la UCLA au aratat ca inainte de terapia cognitiv comportamentala girusul cingular este strans legat de cortexul orbitofrontal , motivul pentru care  gandurile obsesive sunt acompaniate de sentimente de frica foarte intense. Dupa terapia cognitiv-comportamentala cortexul orbital si girusul cingular sunt decuplate si incep sa functioneze liber din nou iar frica descreste.

Singurul mod de a  a rupe cercul vicios este sa schimbi comportamentul. Creierul poate fi deblocat prin psihoterapie cognitiv-comportamentala.

Surse:
Jeffrey M Schwartz, Beverly Beyette – Brain Lock- Free Yourself from Obsessive Compulsive Behavior, 2009

Bruce M. Hyman PhD LCSW, Cherlene Pedrick RN – The OCD Workbook: Your Guide to Breaking Free from Obsessive-Compulsive Disorder, 2010

 

Carmen Ilea
Psiholog Cluj Napoca